دندانپزشکی اطفال و کودکان با آرامبخشی و بیهوشی

child-in-gown-with-oxygen-mask.jpg

چرا کودک نیاز به درمان دندانپزشکی با آرامبخشی یا بیهوشی دارد؟

کودکان غیر همکار

بچه‌های کوچک یا کودکان نوپا اغلب به دلیل مشکلات خاصی ممکن است از دندانپزشک ترس داشته باشند و قادر به همکاری با دندانپزشک نباشند.

سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و یا اضطراب‌های شدید و کنترل نشده ناشی از صداهایی که از تجهیزات دندانپزشکی می‌شنوند و یا فشاری که بر اثر کار دندانپزشک احساس می‌کنند، می‌تواند آن‌ها را عصبی و نگران کند، حتی اگر واقعاً احساس دردی نکنند.

عواملی از قبیل تجربه تلخ و دردناک درمان‌های قبلی، اطلاعات نادرستی که از سوی گروه‌های هم سن و سال و خانواده منتقل می‌شود و برخورد غیرمنطقی با اضطراب اولیه کودکان موجب می‌شود تا در هنگام درمان، ترس زیادی در آن‌ها وجود داشته باشد. این ترس نیز سبب عدم همکاری کودک در مراحل درمان می‌شود و درنتیجه درمان ناقص و بی‌کیفیت خواهد بود.

از بین بردن این ترس و اضطراب در کودکان برای درمان بیماری‌های دهانی و دندانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های دندانپزشکی کودکان محسوب می‌شود و از این رو برای مقابله با ترس کودک به هنگام درمان، دندانپزشکان راه‌حل‌هایی را اندیشیده‌اند.

درمان‌های طولانی مدت و خاطره دندانپزشکی

کودکی که دندان‌های پوسیده و عفونی زیادی دارد، باید حتماً هر چه زودتر این عفونت‌ها از داخل دهان خارج شوند. چراکه این عفونت‌ها می‌توانند به جوانه دندان‌های دائمی که زیر دندان‌های شیری قرار دارند آسیب برسانند یا از طریق وارد شدن عفونت از رگ‌های خونی انتهای ریشه‌ها به داخل بدن کودک به اندام‌های مختلف بدن ازجمله مغز، کبد و کلیه آسیب برسانند.

حال اگر در کودکان کم سن و سال بخواهیم با کنترل فیزیکی، درمان‌های دندانپزشکی زیادی برای چندین دندان وی انجام دهیم، مسلم است که کودک دچار مشکلات روحی روانی می‌شود و ترس از دندانپزشکی در وی برای همیشه باقی می‌ماند.

درنتیجه نخواهیم توانست به حفظ سلامت روان در حال تکامل و ایجاد خاطره مثبت دندانپزشکی که یکی از اهداف مهم در دندانپزشکی کودکان است برسیم.

توجه داشته باشید که در صورت ایجاد خاطره ناخوشایند دندانپزشکی در کودکی ممکن است کل آینده دندانپزشکی فرد تحت تأثیر قرار گیرد. لذا برای این کودکان درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی و یا آرام‌بخشی توصیه می‌گردد.

آیا واقعاً درمان دندانپزشکی ارزش استفاده از این روشها را دارد؟

ازآنجایی‌که دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی در تغذیه و رشد کودک دارند و از دست رفتن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در رویش دندان‌های دائمی گردد، در صورت درمان به موقع، اثرات بسیار مشخص و فراوانی در سلامت کودک مشاهده می‌گردد.

از طرفی در صورت درمان نشدن و تعویق انداختن درمان تا سنین بالاتر ممکن است کودک دچار آبسه‌های حاد دندانی گردد که می‌تواند به فضاهای بیرونی صورت منتشر گردیده و برای کودک خطرناک باشد و وی را راهی بیمارستان نماید.

بنابراین اگر کودک به هر دلیلی همکاری کافی در مطب دندانپزشکی ندارد با درمان اصولی دندان‌ها تحت شرایط بیهوشی یا آرام‌بخشی می‌توان از مشکلات بسیاری که می‌تواند برای کودک دردسرساز باشد جلوگیری کرد.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

شما میتوانید از طریق شماره های زیر برای اطلاع از وضعیت و همچنین رزرو وقت با ما در تماس باشید

تماس اورژانسی

زمان پاسخ گویی 24/7
09120670895

ویزیت خانگی

زمان پاسخ گویی 24/7

آدرس ما در

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفاً جهت دریافت آدرس مطب، شماره همراه خود را وارد نمائید

کلیه حقوق سایت برای دکتر روشنک منتظری متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان محفوظ است.